Obydwie ekspozycje o wymiarach 28,5 x16 x 6cm są patynowane, szlifowane i ręcznie polerowane. Powstały w 2007 roku. Zostały wykonane ze szkła grawitacyjnego topionego w formie w piecu komorowym.
– To nie pierwsze szkło, które zostało zakupione przez Urząd Miasta w Jeleniej Górze dla Muzeum Karkonoskiego. Jesteśmy za to bardzo wdzięczni. Dzieła Czesława Roszkowskiego natomiast są takim moim odkryciem. Artysta przez piętnaście lat był naukowcem, fizykiem z doktoratem. „Zgłupiał” jednak na punkcie szkła, tak jak ja dwadzieścia lat temu, i zaczął tworzyć. – powiedziała dr Stefania Żelasko, kustosz Muzeum Karkowskiego i opiekunka szklanej kolekcji.
Kolekcję, na której prezentowane były zakupione dzieła, autor przygotowywał cztery lata. Wynalazł własną metodę grawitacji szkła. Do tworzenia inspiruje go życie. Dwa Szklane Domy miały powstać po tym, jak kilka lat temu Czesław Roszkowski chciał kupić dom. W jednym z budynków były pajęczyny, które zostały „przeniesione” do szklanych dzieł.
– Charakterystyczną cechą tych dzieł jest też patyna, czyli żółty kolor w szkle, zrobiony tlenkiem srebra. Atrakcją jest też dziura, nad którą zastanawiali się zarówno Czesi i Niemcy, podziwiali to mówiąc, że jest to niemal niewykonalne – dodała Stefania Żelasko.
Obecnie wystawa dzieł Czesława Roszkowskiego w Muzeum Karkonoskiego liczy 56 szkieł, z czego zarezerwowanych jest 12 kompozycji. Całą kolekcję można oglądać do 21 listopada. Z kolei jutro – z udziałem specjalistów z Polski, Czech i Słowacji – w placówce odbędzie się wernisaż wystawy dzieł, które powstały podczas III Pleneru i Sympozjum Szkła Artystycznego „Ekoglass Festiwal 2010” w Szklarskiej Porębie oraz Desnej. Początek o godz. 17.
Czesław Roszkowski w zawodzie artysty plastyka pracuje od 1989 roku. Prowadzi autorską pracownię plastyczną, gdzie projektuje i wykonuje witraże, szkła architektoniczne i unikatowe. Współpracuje też z przemysłem szklanym w dziedzinie technologii szkieł formowanych wtórnie w piecu oraz projektuje dla przemysłu formy szklane. W latach 2003- 2005 wspólnie z Hutą Szkła Jasło był inicjatorem i współtwórcą pierwszej polskiej kolekcji szkieł wzajemnie zgrzewalnych.