Wygłosił go w BWA Hubert Bilewicz, który jest wykładowcą historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim i tamtejszej ASP. Zajmuje się zagadnieniami architektury XIX i pierwszej polowy XX wieku, pedagogiką artystyczną oraz pograniczem sztuki i edukacji. Hubert Bilewicz z wielką łatwością i swadą poprowadził wykład, na którym zjawili się uczniowie Elektronika, jak i inni miłośnicy sztuki.
Na początku zwrócił zebranym uwagę na to, że My Polacy jesteśmy narodem, który lubi wywoływać różnego rodzaju duchy przeszłości. Należało w pewnym momencie ukształtować tożsamość narodową. Było to o tyle trudne, że świadomość tożsamości narodowej miała tylko szlachta. Chłopi mówiący często w wielu językach, narzeczach, twierdzili, że są „tutejsi”.
Witkiewicz, który zafascynował się w Zakopanem postanowił stworzyć tam styl narodowy. Górale swoim surowym, prostym życiem bardzo go ujęli. Powstał styl zakopiański, który był wariacją na temat ludowego budownictwa zakopiańskiego. Ponad sto lat temu zaczęto budować w stylu zakopiańskim, teraz całe Zakopane tak wygląda. Graniczy z cudem znalezienie tradycyjnej góralskiej chaty.
W tamtym czasie nie tylko w Polsce szukano stylu narodowego. Szukała go północna Europa, i tak np. w Norwegii powstał dragonstile (styl smoczy). Na naszym terenie są dwa przykłady tego stylu: Świątynia Wang i budynek Muzeum Przyrodniczego, czyli pawilon norweski. Styl zakopiański nie jest indywidualną kreacją Witkiewicza.
Pochodzi on z kompilacji wielu projektów architektonicznych, do których artysta miał dostęp oraz jego kreacji twórczej. Wyspiański także pisał „Styl Zakopiański”, który ukazywał się we Lwowie. Przykłady tego stylu znaleźć można poza podnóżem Tatr.
Za ojca polskiego dizajnu uznaje się Stanisława Wyspiańskiego. By ł on grafikiem użytkowym, projektował layouty, do motywów roślinnych wprowadził zwykłe rośliny, które szybko wyparły uprzywilejowane róże i lilie. Tworzył także witraże . Wraz ze swoim przyjacielem W. Ekielskim stworzył plan absolutnej przebudowy Wawelu. Nazywał go Acropolis polskim.
Następnie powstały Warsztaty Krakowskie. Nie był to twór typowo polski, ponieważ takie warsztaty powstały w Wiedniu, Dreźnie. Warsztaty skupiały najwybitniejszych artystów tamtego czasu i osoby, które robiły na nich różne rzeczy, które potem sprzedawano.
Do zbudowania Polskiego Pawilonu na Wystawie Światowej zaangażowano najznakomitszych artystów polskich, którzy zgrupowali się wokół Warsztatów Krakowskich. Stworzyli oni niesamowitą wystawę, która okazała się największym polskim sukcesem, który do tej pory nie został pobity. Przywieźli z Paryża 263 nagrody. Do tego pawilonu, stylizowanego na ludowość, nawiązywali współcześni artyści , którzy wystawiają się na targach Expo 2010 w Szanghaju.
Wykłady wchodzą w skład projektu „Test iluzji”, który realizowany jest przy pomocy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Jelenia Góra.
Wykład bardzo podobał się zebranym. Obfitował w wiele slajdów, które pomagały zrozumieć omawiany temat. Kolejne spotkanie z Hubertem Bilewiczem przewidziane jest w czerwcu.