Marek Napiórkowski i Artur Lesicki znają się już od czasów szkolnych, kiedy to mieszkali razem na jednej ulicy w Jeleniej Górze i byli sobie towarzyszami na podwórku. Wspólnie uczyli się grać na gitarze, korzystając z przeznaczonych do tego podręczników, czy z nagrań magnetofonowych. Marek i Artur są współliderami zespołów Hand Made i Funky Groove.
- Kiedyś dużo razem graliśmy, mieliśmy razem swój zespół Funki Groove. Potem ja wyjechałem do Warszawy, a Artur mieszka we Wrocławiu i trochę nasze zawodowe kontakty się rozluźniły. Płyta “Celuloid” to świetna okazja, by znów pograć razem – opowiada Marek Napiórkowski.
Marek Napiórkowski w swoim dorobku ma udział w sesjach nagraniowych ponad 150 albumów, jazzowych, rockowych i popowych oraz jest realizatorem własnych projektów. Wydał cztery autorskie albumy, “Nap”, “Wolno”, “KonKubiNap” oraz – nakładem V Records – “Up!”. Z kolei Artur Lesicki jest nie tylko cenionym liderem, rozchwytywanym sidemanem, ale i jednym z najwyżej cenionych w Polsce gitarowych pedagogów. Jako lider autorskiego projektu Acoustic Harmony nagrał dwa albumy: “An Unbelievable Silence” i “Stone & Ashes”.
“Celuloid” jest ich powrotem do wspólnego tworzenia muzyki. Sesja w studiu nagrań, poprzedzona była kilkoma miesiącami szukania pomysłów, wyboru repertuaru i starannym przygotowaniem aranżacji. Tytułowy utwór został skomponowany przez Marka Napiórkowskiego.
Pomysłodawcą albumu “Celuloid” jest Adam Domagała, szef wytwórni V Records, który namówił muzyków do wspólnej pracy. W znakomitej większości to tematy zaczerpnięte z polskich klasyków, w tym najbardziej charakterystyczne brzmienia z seriali telewizyjnych. W efekcie na płytę trafiło dziewięć utworów: “Lalka” (muz. Andrzej Kurylewicz), “Pożegnanie z Marią” (muz. Tomasz Stańko), “Celuloid” (muz. Marek Napiórkowski), “Wojna domowa” (muz. Jerzy “Duduś” Matuszkiewicz), “Prawo i pięść: Nim wstanie dzień” (muz. Krzysztof Komeda), “Crazy Script” (muz. Artur Lesicki), “Człowiek z żelaza” (muz. Andrzej Korzyński), “Death And The Maiden: Roberto's Last Chance” (muz. Wojciech Kilar) i “Celuloid – Reprise” (muz. Marek Napiórkowski).