Jelenia Góra: Nie lada sztuka – od dzisiaj w BWA
Aktualizacja: 8:51
Autor: Org
Mirosław Filonik ukończył Wydział Rzeźby ASP w Warszawie. W drugiej połowie lat 80. członek grupy "Neue Bieriemiennost" wraz z Mirosławem Bałką i Markiem Kijewskim. Powstały wtedy prace, mieszczące się w nurcie tzw. rzeźby postmalarskiej i ekspresjonistycznej.
Od końca lat 80. zasadniczym tworzywem prac artysty jest ŚWIATŁO. W swoich instalacjach Mirosław Filonik używa świetlówek, które układają się w uproszczone formy geometryczne lub znaki.
Tworzy instalacje projektowane z myślą o konkretnych wnętrzach lub otwartych przestrzeniach, które stanowią dialog z zastanym miejscem, często wydobywając niedostrzegane wcześniej cechy danej przestrzeni jak w przypadku „Daylight” prezentowanego w 1992 w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie lub „Daylight System” w Galerii Białej w Lublinie z 1997.
Mirosław Filonik zrealizował szereg instalacji w otwartych przestrzeniach, wpisujących się w zewnętrzną architekturę budynków, m.in. na oknach Hotelu Sztuki w Łodzi (1990), na 24 oknach spichrza na Wyspie Spichrzów w Gdańsku (1994), na fasadzie budynku Uniwersytetu w Białymstoku (1995), na fasadzie Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni w Warszawie (1996), na wieżach Zamku Ujazdowskiego w Warszawie (1997), na fasadzie Pałacu Branickich mieszczącym Galerię Arsenał w Białymstoku (2000).
Prace Mirosława Filonika znajdują się m.in. w zbiorach prywatnych i kolekcjach Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, CSW w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w Galerii Zachęta w Warszawie, Galerie für Zeitgenössische Kunst w Lipsku. Artysta realizował swoje projekty w wielu miastach Polski (wielokrotnie w Warszawie, Gdańsku i Białymstoku) i za granicą (Budapeszt, Berlin, Lipsk, Bonn, Hamburg, Madryt).
Ważniejsze wystawy: Ekspresja lat 80tych", BWA, Sopot; 1987 "Co słychać", Dawne Zakłady Norblina, Warszawa; 1988 "Rzeźba w ogrodzie", SARP, Warszawa; 1989 III Biennale Sztuki Nowej, Zielona Góra; 1990 "RADAR". International Art Exhibition, Kotka (Finlandia); 1991 Kunst, Europa, Bonner Kunstverein, Bonn; 1994 Projekt Wyspa [2]. Międzynarodowe Warsztaty Multimedialne, Gdańsk; 1995 Blue Light System Galeria Arsenał, Białystok; 2003 "Dialog wewnętrzny3” BWA Zielona Góra; 2012 Instalacja w cyklu Daylight System, Wdech – Wydech w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku Białej.
Działania odbędą się w ramach projektu NIE LADA SZTUKA. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Jelenia Góra.