„Ślub bez teatru jest jak ryba bez wody - tak, bo to nie tylko dramat pisany dla teatru, ale przynajmniej w zamierzeniu swoim, to sama wyzwalająca się teatralność istnienia”, to zdanie z Dzienników Gombrowicza jest dla nas motywem przewodnim w myśleniu o współczesnej realizacji tego utworu.
Henryk w naszym ujęciu jest reżyserem miejsca, w najbardziej teatralnym ujęciu, a jego reżyseria nie jest poddana kategoriom racjonalnym, lecz stwarza się, komponuje podług jego działań, emocji i myśli. Stąd Teatr jako przestrzeń gdzie cała materia tkwi w nieustannym dynamicznym potencjale, gotowa by zmienić się w coś zupełnie odmiennego od tego czym była. Retrospekcje i flashbacki z przeszłości Henryka są naszym spoiwem konstrukcyjnym, którego naczelnym zadaniem jest próba rozdzielenia racjonalnego od irracjonalnego.
Ślub bywa interpretowany jako tragedia psychoanalityczna (J. Błoński), w którym niewiedzę musi zastąpić stan posiadania wiedzy, i do tego może właśnie służyć, lub w tym pomagać użycie onirycznego ornamentu, który usadza Henryka w sferze podświadomości. Wydaje nam się, że nie potrzebujemy zamykać Henryka w tak wąskim tropie interpretacyjnym.
Henryk marzy o bezpośredniości, o świecie w którym panują jasne zasady i doskonałe zrozumienie, ale jednocześnie wie, że to niemożliwe. Bo świat jest światem, w którym wszystko zostało Przeinaczone. Wykręcone. Zrujnowane. Wypaczone. Jest to świat po ontologicznej katastrofie. Świat sprzed upadku jest światem niezapośredniczonych relacji, które określają wszystko co jest, i to w jaki sposób jest.
Obsada:
Henryk 1 Filip Toroński
Henryk 2 Robert Mania
Henryk 3 Dariusz Maj (gościnnie)
Władzio 1 Andrzej Kępiński
Władzio 2 Piotr Konieczyński
Władzio 3 Kazimierz Krzaczkowski
Ojciec Jacek Grondowy
Matka Iwona Lach
Mania Marta Kędziora
Kanclerz Anna Ludwicka-Mania
Pandulf - Sługa Magdalena Kępińska
Szef Policji Agata Darnowska
Pijak Elżbieta Kosecka
Dostojnik - Zdrajca Małgorzata Osiej-Gadzina
Reżyseria – Karolina Szczypek
Reżyseria filmu – Wojciech Jastrzębski
Dramaturgia – Andrzej Błażewicz
Prace nad tekstem – Paweł Sablik
Choreograf – Tobiasz Sebastian Berg
Muzyka – Karol Osman
Scenografia, kostiumy – Paula Grocholska
Kierownik planu – Zuzanna Barc
Opieka artystyczna – Tadeusz Wnuk
Pion operatorski:
Zdjęcia – Rafał Gieroń, Maciej Przedzinkowski, Michał Wawrzonek
Mastershoot – Michał Wawrzonek
Ostrzyciel – Rafał Gieroń
Montaż - Wojciech Jastrzęski, Michał Wawrzonek
Zgranie dźwięku: LDB Studio
Postprodukcja: 8k Studio
Kierownik produkcji – Paweł Stefanowicz
Inspicjent – Grażyna Mieczkowska
Koordynacja projektu - Jolanta Adamczyk
Audiodeskrypcja – Fundacja Na Rzecz Rozwoju Audiodeskrypcji “KATARYNKA”
Konsultacja i nadzór audiodeskrypcji – Dorota Fruba
Promocja i marketing – Małgorzata Popek
Realizator światła – Mieczysław Oleksyk
Realizatorzy dźwięku - Sławomir Sobieski, Krystian Kobus
Charakteryzacja-fryzjerka – Małgorzata Spanier
Garderobiane – Jadwiga Kotowska, Danuta Maj
Obsługa techniczna sceny –
Wiesław Rymarowicz, Daniel Datkun, Michał Dudek, Marcin Świątek, Andrzej Zapała
Rekwizytor – Łukasz Dudek
Obsługa instalacji p.poż – Ryszard Pałac
Obsługa planu (przygotowanie sceny, garderób, sprzątanie) – Małgorzata Grzech, Grażyna Mrugasiewicz, Maria Karpińska, Małgorzata Wąsowicz
Podziękowania dla Dyrekcji Basenu Miejskiego MOS w Jeleniej Górze za udostępnienie obiektu.
Produkcja:
STRIMEO.TV 2020
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Licencji udzieliło STOWARZYSZENIE AUTORÓW ZAIKS