Realizatorzy zapraszają widzów na podróż lotniczą. Czy wszyscy mają paszport? Oto historia pełna szalonych zwrotów akcji, a zarazem dająca do myślenia o szczerości i obłudzie. Ale nie tylko o tym. Pojawia się nawet temat sklonowania. Po obejrzeniu „Lisów nie kłamią” będzie więc sporo refleksji.
Reżyseruje Anna Wolszczak, absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu (2021) i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (2015), która w swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi, performansem i sztukami wizualnymi. Interesuje się psychologią młodzieży, dlatego często w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności.
W swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi i sztukami wizualnymi. Interesuje się psychologią dzieci i młodzieży, dlatego w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności. Często podkreśla w nich wagę dbania o prawa dziecka, które przysługują każdemu bez względu na płeć, pochodzenie, rasę czy wyznanie. Ich respektowanie jest dla niej ważne w środowisku rzeczywistym i cyfrowym.
„Lisy nie kłamią” na pewno rozkocha w teatrze nie tylko dzieci powyżej ósmego roku życia, ale i młodzież. Scenografię i lalki zaprojektował Marek Idzikowski. Piotr Pluta, absolwent Gdyńskiej Szkoły Filmowej, który tłumaczył tekst, bardzo się cieszy, że „Lisy nie kłamią” mogą zostać zaprezentowane w ożywionej formie, szerszej publiczności.
To drugie po „Na arce o ósmej” przedstawienie napisane przez niemieckiego dramaturga, reżysera i autora książek dla dzieci Ulicha Huba (rocznik 1963), zrealizowane w Zdrojowym Teatrze Animacji. Premiera „Na arce o ósmej” odbyła się w 2010 w reżyserii ówczesnego dyrektora Bogdana Nauki. Ulrich Hub jest absolwentem aktorstwa w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru w Hamburgu. Pracował w teatrach w Gießen i Darmstadt jako aktor. Rozpoznawalność przyniósł mu wspomniany bestseller „O ósmej na arce” (2007), który do dzisiaj zalicza się do najlepiej sprzedawanych książek dla dzieci. Jako sztuka teatralna został przetłumaczony na 30 języków. Wielokrotnie nagradzany autor osiedlił się w Berlinie.
W „Lisach nie kłamią” Ulrich Hub stworzył postać tytułowego lisa, symbol chytrego, przebiegłego oszusta i krętacza. W tę rolę na scenie Zdrojowego Teatru Animacji wciela się Sylwester Kuper, który zresztą swego czasu był już lisem w „Leśnych przygodach Tymoteusza” Jana Wilkowskiego w reż. Bogdana Nauki.
W spokojną, sielską atmosferę, podkreślaną nastrojową muzyką Katarzyny Bem, świetnie wpisywały się wszystkie zwierzęta, ale prawdziwym uosobieniem spokoju była leniwa panda, leniwie oczywiście animowana przez Jacka Maksimowicza. Katarzyna Bem, absolwentka kompozycji na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu i Państwowej Szkoły Muzyczną I i II stopnia w klasie skrzypiec, od urodzenia związana jest z Wrocławiem.
Jej twórczość kompozytorska obejmuje zarówno utwory instrumentalne, elektroakustyczne, jak i muzykę do spektakli teatralnych (m.in. w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Olsztyńskim Teatrze Lalek, Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu, w Teatrze Maska w Rzeszowie, w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy, Teatrze Ateneum w Katowicach), filmów (np. muzyka do filmu IPN „To była cały czas noc”) oraz gier komputerowych.
Aga Ejsmont jako dwie owce, Radosław Biniek w roli psa bez węchu, Diana Jonkisz jako szara gęś, Dorota Fluder–Głowacka jako małpa i Rafał Ksiądzyna w roli różowego tygrysa to pełne uroku zwierzęta, które okazują się być pasażerami samolotu. A historia o zwierzętach w podróży, okazuje się moralitetem, w którym stawiane są pytania o prawdę i kłamstwo, pożytki i zagrożenia wynikające z zaufania drugiej osobie czy skutki odrzucania innych z powodu stereotypów.