- Pokazujemy jej najnowsze prace, metaforyczne pejzaże, widoki ulotne utrzymane w subtelnej kolorystyce oraz starsze realizacje. Od kubistycznych, swobodnie kształtowanych, mistycznych kompozycji, mandali, po akwarele geometryczne i rysunki tuszem – informują organizatorzy.
Joanna Mielech pisze we wstępie do katalogu wystawy: „W sztuce Urszuli Broll, niezależnie od poruszanego przez nią wątku wyczuwalna jest pewna energia, coś niezwykłego, co emanuje z wnętrza obrazów, coś, czego istnienie możemy jedynie przeczuwać: tchnienie wieczności, dotyk absolutu. Jej obrazy mają w sobie moc sacrum (…). Próba analizy tej twórczości z samej idei skazana jest na klęskę ze względu na ułomność słów, niemożność przekładu sztuki na język mowy i niemożliwością oddania istoty cudu. Zjawiskiem jest sama materia, z której zostały wykreowane albo objawione obrazy Urszuli: jest tak subtelna, że należałoby porzucić nazewnictwo z teorii sztuk wizualnych i spróbować odnaleźć odpowiednie słowa w obszarze magii, poezji, muzyki czy nawet modlitwy. Percepcja obrazów Urszuli Broll dokonuje się gdzieś na styku zmysłu wzroku, duszy, serca i umysłu, dzieje się to więc poza racjonalnym i doświadczalnym wymiarem świata. Można te obrazy odczuwać intuicyjnie, mogą stać się one rodzajem wehikułu, który przeniesie nas w inne obszary poznania siebie. Można jak się wydaje, zbliżyć się za ich pośrednictwem do przeczucia tajemnicy istnienia. (…).
Podczas trwania wystawy będzie możliwość zakupu wybranych prac artystki.
Urszula Broll (ur. w 1930 r.) - absolwentka katowickiej uczelnia artystycznej (wówczas filii PWSSP we Wrocławiu, od 1952 r. Wydział Grafiki ASP w Krakowie). W latach 50. uczestniczyła w spotkaniach i wystawach awangardowej grupy artystycznej – St-53. Od lat 60. zafascynowana filozofią C.G. Junga oraz buddyzmem stworzyła wiele prac, głównie akwarel, przywodzących na myśl estetykę i symbolikę buddyjską („Mandale”). Od 1967 r. współtworzyła Grupę Oneiron, uczestnicząc np. w powstawaniu tzw. Czarnych Kart, a także w pracach translatorskich i wydawniczych podejmowanych przez Andrzeja Urbanowicza i Henryka Wańka. W 1974 r. z Andrzejem Urbanowiczem współtworzyła w Katowicach pierwszą wspólnotę buddyjską. W 1983 r. z synem Rogerem przeniosła się do Przesieki koło Jeleniej Góry.
Wystawę zrealizowano dzięki pomocy finansowej Miasta Jelenia Góra, Jelenia Plast Sp. z o.o.