Niedziela, 22 grudnia
Imieniny: Honoraty, Zenona
Czytających: 8813
Zalogowanych: 79
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Jelenia Góra: Songi i wiersze Brechta wciąż na czasie

Poniedziałek, 9 października 2023, 6:58
Autor: Manu
Jelenia Góra: Songi i wiersze Brechta wciąż na czasie
Fot. MT
W niedzielę (8 października) w Teatrze im. Norwida, w ramach 50. Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych, Teatr KTO w Krakowie zaprezentował spektakl “Uczycie nas, jak suknie się podnosi” w reżyserii Józefa Opalskiego, na podstawie tekstów Bertolta Brechta, Rogera Fernaya i Waltera Mehringa, z muzyką Bertolta Brechta, Hannsa Eislera i Kurta Weilla.

Przypominając twórczość Bertolta Brechta, twórcy przedstawienia pragną uczcić 125. rocznicę urodzin niemieckiego pisarza i dramaturga. Nieśmiertelne kompozycje Hannsa Eislera i Kurta Weilla w idealny sposób korespondują z tekstem Brechta. Głównymi bohaterkami spektaklu “Uczycie nas, jak suknie się podnosi” Józefa Opalskiego – w środowisku ludzi teatru znanego jako “Żuk” – są… kobiety. Z tekstów Brechta reżyser wydobył wyraziste wizerunki: matek, wdów, opuszczonych kochanek, prostytutek i żebraczek. Tworzą one wspólnie chór antyczny, w przejmujący sposób opisują i interpretują trudną dla nich rzeczywistość. Śpiewają o miłości naprawiającej wszelkie zło, kobietach, mężczyznach, pracy, pożądaniu, strachu, wymaganiach, nadziei, niezmienności czasów, niemocy, niezwykłej woli przetrwania, trudnościach w macierzyństwie, nędzy i głodzie, parszywej satysfakcji z gwałtu i bratobójstwa oraz wojnie. Songi urzekają formą i przekazem.

Prowokacyjne teksty, ekspresja i stylistyczna rozpiętość muzyczna, a także satyra społeczno–polityczna otworzyły przed publicznością nowe możliwości interpretacji. Są mroczne, pełne szaleństwa, ale niepozbawione przewrotnego humoru i liryzmu. Całość pozostaje w konwencji kabaretu lat. 40 XX wieku, powojennej burleski.

Józef Opalski postawił na orkiestrowy żywioł, co mu się udało. Spektakl jest popisem wokalnym aktorek krakowskiego Teatru KTO w towarzystwie muzyki granej na żywo (Agnieszka Bugla–Bylica – skrzypce, Jacek Bylica – fortepian, Grzegorz Frankowski – kontrabas i Andrzej Włodarz – akordeon). A ze sceny brzmią niezwykle aktualne songi Brechta, zaaranżowane w nowoczesny sposób, surowo i szorstko, zaśpiewane z wielką żarliwością przez: Iwonę Konieczkowską, Sylwię Chludzińską, Annę Branny (urodziła się i dorastała w Kowarach) oraz Bożenę Zawiślak–Dolny (szczególnie na uwagę zasługuje mistrzowsko wykonana “Jenny Piratka, czyli marzenia pomywaczki” z “Opery za trzy grosze”), które nawiązują dialog z enigmatyczną, władczą, a czasami czułą postacią męską (w tej roli Franciszek Muła).

Idealne zgranie partii wokalnych (przygotowanie wokalne – Justyna Motylska), precyzyjna scenografia świetlna (reżyseria światła – Katarzyna Smożewska), wykorzystanie przestrzeni, która płynnie zmienia charakter w zależności od drobnych detali – wszystko to sprawia, że mamy do czynienia z produkcją świetnie naoliwioną, działającą niezawodnie. Na pochwałę zasługują także stylizowane kostiumy (mroczne suknie spod których wystają pantalony z falbankami, kabaretki i koronki, a wszystko opięte gorsetem) i scenografia Aleksandry Redy. Spektakl “Uczycie nas, jak suknie się podnosi” krakowskiego Teatru KTO pokazał, że twórczość Brechta nie przemija i wciąż może być podstawą do refleksyjnej zabawy w teatrze.

Zobacz video:
Odnosili się do wojny – rozmowa

Twoja reakcja na artykuł?

9
90%
Cieszy
0
0%
Hahaha
1
10%
Nudzi
0
0%
Smuci
0
0%
Złości
0
0%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Sonda

Czy w Wigilię będziesz miał(a) na stole 12 potraw?

Oddanych
głosów
441
Tak
21%
Nie wiem, nie liczę; może być 7 albo 15
79%
 
Głos ulicy
Do Jeleniej Góry przyjechaliśmy znad morza
 
Warto wiedzieć
Stanowski i Mazurek kłamali i szkalowali reporterów
 
Rozmowy Jelonki
Zielone pogranicze
 
Aktualności
Remont ulicy Krętej w Jeżowie
 
Kościół i wiara
Święto Światła w Krzeszowie
 
Jelonka wczoraj
Amunicję do pepeszy nosili na plecach
 
Aktualności
Sporo wizyt

Jedzenie na telefon

Copyright © 2002-2024 Highlander's Group