Jego kandydaturę większością głosów poparła komisja w składzie: Zenon Butkiewicz, który zastąpił przedstawicielkę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Barbarę Raczyńską – Pogorzelską, Alina Obidniak (długoletnia dyrektor Teatru im. Norwida), Bożena Sawicka (Naczelnik Wydziału Teatrów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), aktor Tadeusz Wnuk (reprezentant Związku Artystów Scen Polskich), Renata Pałys (zastąpiła Grzegorza Minkiewicza – reprezentanta Związku Artystów Scen Polskich) oraz przedstawiciele związków zawodowych – aktorki: Elwira Hamerska-Kijańska i Lidia Schneider.
Urząd Miasta reprezentował Janusz Nagórny (exdyrektor Regionalnego Centrum Kultury, dziś pracownik Wydział Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Jelenia Góra) oraz Zbigniew Szereniuk jako przewodniczący komisji. Przypomnijmy, że komisja miała do wyboru jednego spośród trzech kandydatów: Zbigniewa Rybkę, Bogdana Kocę i Wiesława Lewoca.
Bogdan Koca, po ukończeniu warszawskiej PWST, rozpoczynał swoją karierę artystyczną na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu, gdzie zadebiutował w roli Henryka, syna i księcia w sztuce Witolda Gombrowicza „Ślub” w reż. Jerzego Grzegorzewskiego, oraz epizodyczną rolą filmową w trzeciej części komediowej opowieści o rodzinach Pawlaków i Karguli w reż. Sylwestra Chęcińskiego „Kochaj albo rzuć” (1977).
Jego kreacja Walentego w sztuce Gombrowicza „Iwona, księżniczka Burgunda” (1978) została uhonorowana nagrodą Towarzystwa Miłośników Teatru i Towarzystwa Przyjaciół Teatru. Dwukrotny laureat wrocławskiej nagrody Złotej Iglicy '79 i '81 oraz Brązowej Iglicy '80, w roku 1982 przeniósł się do Australii, gdzie wyreżyserował ponad 200 sztuk teatralnych.
W roku 1989 zdobył nominację do Australijskiego Oscara (Australian Film Institute Award) w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy jako Waychek w dreszczowcu „Ghosts... Of The Civil Dead” (1988) na podstawie scenariusza Nicka Cave’a. Jego dorobek jako dramaturga obejmuje „Prelude to Joyce’s Artist”, „Northwest of Cusco” i „The Poet”. Wyreżyserowany przez niego spektakl „My Name Is Such And Such” otrzymał nagrodę Sydney Critic’s Circle (1993) i był nominowany do Green Room Award w Melbourne (1994).
W 1997 roku założył Australijską Akademię Sztuk Artystycznych w Sydney (Sydney Art Theatre), gdzie pełnił funkcję dyrektora artystycznego i reżysera, m.in. „Hamlet” Shakespeare’a, „Ślub” Gombrowicza na Adelaide Festival of Arts (1986), „Splendid’s” J. Geneta dla Belvoir Street Theatre (1995). Zagrał także w kilkunastu australijskich produkcjach filmowych.
Reżyserowany przez niego dramat „Wesele” Wyspiańskiego prezentowany był na III Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych '2005 w Warszawie. W 2006 roku powrócił do wrocławskiego Teatru Polskiego. Rok później we Wrocławskim Teatrze Pantomimy wyreżyserował spektakl „Śmierć w Wenecji” (2007) wg Tomasza Manna, gdzie wystąpił w roli pisarza oraz spróbował także swoich sił jako scenarzysta, scenograf i muzyk.