Błazen – symbolicznie widziany jako Artysta – (w jego roli Marek Sieradzki) jest jedną z bardziej wyrazistych postaci „Medioracji”. Pojawia się w dwóch sekwencjach: otwierającej i kończącej całe widowisko. Dziś uczestnicy LWT skupili się właśnie na scenie finałowej sztuki, w którą wplecione są „głosy epoki” odbijające się echem w świadomości Juliana Tuwima. Z kolei jego twórczość – przypomnijmy – jest punktem odniesienia do przekazu sztuki, czyli przeniesienia widza w świat futuryzmu, dadaizmu i surrealizmu.
Głosy epoki to manifesty znanych ludzi tamtych czasów: zdania hasła wytyczające kierunek sztukom i oznajmujące rewolucyjny sposób pojmowania świata. – Nie ma sztuki bez upojenia, ale musi to być upojenie szaleńcze: szaleństwo! – Precz z rozumem! W najwyższym stopniu szał! – padają ze sceny słowa Jeana Dubuffeta. Niczym echo brzmią podobne deklaracje. To wszystko wkomponowane w uliczny gwar i chaos myśli. Nad sprawnym „ułożeniem” tego elementu pracował dziś z adeptami sceny koordynator projektu LWT Tadeusz Wnuk.
Z kolei Anna Szopa, solistka baletu Opery Wrocławskiej, dopracowywała i ćwiczyła kolejne „przerywniki” – czyli układy choreograficzne, które „zepną” poszczególne sekwencje. Ten element wymaga od młodzieży szczególnego skupienia i wyćwiczenia. Na finał – wiadomo – oklaski i ukłony. Jak się może wydawać wielu widzom, nie do końca są one „spontaniczne”: układ ukłonów jest ściśle opracowany i tu także nie obędzie się bez wielokrotnego powtarzania.
Dziś także nadeszła pora na działania techniczne. Na scenie - kiedy młodzież pracowała nad spektaklem – trwały kolejne prace nad częścią scenografii, której autorem jest Janusz Kijański. Również dziś – już w godzinach popołudniowych – zacznie się instalowanie świateł, które dodadzą sztuce ostatecznej głębi i plastyczności.
Przypomnijmy, że pokazy premierowe „Medioracji” odbędą się w sobotę i niedzielę (16 i 17 lipca) o godzinie 18 na dużej scenie Teatru im. Norwida. Wstęp – wolny!
Lato w Teatrze jest atrakcyjną ofertą teatralną dla uczniów, którzy z różnych przyczyn spędzą wakacje w swojej miejscowości. Projekt został zainicjowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i jest koordynowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Tegoroczna czwarta już edycja teatralnych półkolonii odbywa się między 4 lipca a 27 sierpnia 2011 roku w kilkunastu miastach Polski. Codziennie przez 14 dni uczestnicy projektu pracują nad spektaklem pod opieką profesjonalnych artystów w sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej lub technicznej. Na koniec turnusu przedstawienie prezentowane jest w teatrze bądź innej przestrzeni miejskiej.
Dwa tygodnie spędzone w teatrze są dla dzieci szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie. Profesjonalni artyści mogą podzielić się z doświadczeniem zawodowym i zaprezentować swoje metody pracy, a także poznać potrzeby i wrażliwość młodej widowni. Dzięki realizacji projektu Lato w teatrze teatr staje atrakcyjnym ośrodkiem działań twórczych i edukacyjnych również podczas wakacji, zyskując sobie tym samym nowych widzów, którzy w ciągu sezonu często nie uczestniczą w życiu kulturalnym.
W tegorocznej edycji projektu biorą udział:
Centrum Kultury i Wypoczynku w Andrychowie, Białostocki Teatr Lalek, Stowarzyszenie Teatr Okno w Białymstoku, Stowarzyszenie Sztuk Wszelakich w Białymstoku, Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne „Teatr Grodzki”, Miejski Dom Kultury w Bielsko-Białej, Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne „Stacja Bukownica” w Bukownicy, Teatr Polski im. H. Konieczki w Bydgoszczy, Stowarzyszenie De-Novo w Dynowie, Stowarzyszenie „In gremio” w Gdyni, Teatr Miejski im. W. Gombrowicza w Gdyni, Stowarzyszenie Rozwoju Miejscowości Jantar, Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego w Koszalinie, Fundacja im. Ks. Siemaszki w Krakowie, Fundacja Paideia w Krakowie, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Stowarzyszenie Teatralne Chorea w Łodzi, Teatr Lalki i Aktora „Pinokio” w Łodzi, Stowarzyszenie Teatralne Teatr Cinema w Michałowicach, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki, Miejski Dom Kultury w Radomsku, Miejski Ośrodek Kultury w Tomaszowie Mazowieckim, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu, Wałbrzyski Ośrodek Kultury, Teatr Remus w Warszawie, Klub Kultury Falenica w Warszawie, Stowarzyszenie Praktyków Dramy „Stop-klatka” w Warszawie, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Nowy w Zabrzu.