Zadania podjął się zespół konserwatorów pod kierunkiem Wita Podczerwińskiego. W 2017 r. wykonano konserwację tabernakulum i antepedium. W 2018 r. konserwacji poddano obraz wraz z ramą, w 2019 r.- zwieńczenie, a w 2020 r. - strukturę ołtarzową.
Ważnym etapem było wykonanie szczegółowych badań stratygraficznych w celu rozpoznania budowy technologicznej elementów, głównie zakresu występowania i stanu zachowania warstw pierwotnych. Na każdym etapie prac zwoływane były komisje konserwatorskie, które nadawały kierunek dalszym działaniom. Obecnie konserwacji wymagają jedynie ustawione w narożnikach prezbiterium dwie rzeźby na rozbudowanych cokołach. Będzie to ostatni etap prac.
Konserwacja była wspierana dotacjami Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Dolnośląskiego i Miasta Jeleniej Góry. Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków wsparł jednorazowo konserwację obrazu.
Początek budowy ołtarza można wiązać z rokiem 1716, kiedy to Dominik Geier – opat krzeszowski podarował do odbudowanego po pożarze kościoła niezwykłe dzieło - obraz z kaplicy Trójcy Świętej w Krzeszowie, autorstwa Michaela Willmanna - znakomitego malarza doby kontrreformacji pt. „Maria jako Królowa Niebios w otoczeniu Świętych Cysterskich” - informuje Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków. - Obraz powstał w 1687 r. na zlecenie opata Bernarda Rosy. Budowa ołtarza w obecnym kształcie została zakończona około 1794 r. Powstało imponujące, rokokowe dzieło, którego autorstwo nie jest jasne. Kompozycja łączy delikatną, ażurową strukturę architektoniczną z przytłaczającą ją bogactwem zdobień dekoracją rzeźbiarską. Struktura ołtarza stanowi oprawę dla monumentalnego obrazu zajmującego jego środkową część. Obraz flankowany jest przez filary oraz rzeźby świętych Piotra i Jana Chrzciciela z lewej strony oraz Pawła i Jana Ewangelisty z prawej strony. Przedstawia Marię jako Królową Świętych. Matka Boska ukazana w górnej części obrazu adorowana jest przez tłum świętych zakonu cysterskiego zgrupowanych wokół niej i w kilku strefach poniżej. Kolorystyka jest stonowana, przeważają odcienie brązu, bieli i szarości z akcentami czerwieni i czerni. W zwieńczeniu, na tle promieni glorii i kłębowiska chmur przedstawiona jest płaskorzeźbiona scena koronacji Marii w otoczeniu pięciu aniołków.