Kiedy zaczęła się pandemia byliśmy tydzień przed premierą spektaklu “Cień bestii” w Zdrojowym Teatrze Animacji. Pierwsze wystawienie tejże sztuki miało mieć miejsce 15 marca br. – mówi scenografka Aleksandra Starzyńska.
Jak informują twórcy, przedstawienie “Cień bestii” podejmuje temat bezmyślnego podążania za wyobrażeniami na czyjś temat. Są to najczęściej wyobrażenia nieprawdziwe i krzywdzące. A nasze osądy, pomówienia czy plotki mogą wyrządzić wielkie spustoszenie oraz łatwo zmanipulować masową wyobraźnię i nakłonić ludzi do nienawiści. Stąd zaproszenie na poszukiwania bestii, której cień zawsze będzie większy od niej samej.
W królestwie Króla Aleksego pojawiają się kolejne doniesienia o grasującej w okolicy bestii z lasu. Tajemniczy potwór jest obiektem licznych plotek, a jego zgładzenie staje się obsesją Króla. Każda z postaci, w tym królewny - Alicja i Wiktoria, ma inną motywację, by odnaleźć bestię i przywrócić upragniony spokój. Czy odwagą będzie w tym wypadku siła i determinacja do walki czy też przełamanie strachu i nawiązanie dialogu z nieznanym? Czy na pewno to bestia stanowi główny problem Króla, czy może bestią okaże się ktoś zupełnie inny?
Reżyserem i współautorem scenariusza “Cienia bestii” jest Przemysław Jaszczak (rocznik 1990), absolwent Filii we Wrocławiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W 2013 debiutował “Brzydkim Kaczątkiem” w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Reżyserował potem w wielu polskich teatrach m.in. w Teatrze Polonia w Warszawie, Teatrze Pinokio w Łodzi, Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze i Teatrze im. Andersena w Lublinie. W Zdrojowym Teatrze Animacji w Jeleniej Górze w 2015 zrealizował “Wymyślone podróże Mo” Agaty Biziuk, czwarty odcinek edukacyjnego cyklu “Teatr od Kuchni, czyli 4 lekcje o teatrze”. Ma na koncie przede wszystkim spektakle familijne oraz młodzieżowe. Swoje przedstawienia najczęściej opiera o klasyczne baśnie albo współczesną dramaturgię poruszającą tematy tabu. Jest też współtwórcą norweskiego teatru Open Window Theatre w Bergen i założycielem Teatru Gløsoli – kolektywu niezależnych twórców, grupy zadaniowej realizującej projekty artystyczne podejmujące tematykę praw człowieka.
Scenografię opracowała Aleksandra Starzyńska (rocznik 1992), laureatka wielu nagród za projekty scenograficzne, autorka scenografii w teatrach w Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Wałbrzychu i Warszawie. Ukończyła studia na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii oraz Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się projektowaniem kostiumów oraz scenografii teatralnej i filmowej. Jest asystentem w Pracowni Projektowania Scenografii Lalkowej na ASP w Warszawie.
Muzykę przygotowała Urszula Chrzanowska, absolwentka Akademii Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Ukończyła II stopnień Państwowej Szkoły Muzycznej w klasie wiolonczeli. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Debiutowała w 2014 w Teatrze Wierszalin spektaklem “Złoty deszcz” w reżyserii Piotra Tomaszuka. W 2015 rozpoczęła współpracę z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, gdzie zagrała Julię w “Romeo i Julii” w reż. Katarzyny Deszcz i “Rewizorze” w reż. Jacka Jabrzyka. Współpracuje także z teatrami niezależnymi (Teatr Klepisko, Stowarzyszenie Twórcze SztukPukSztuka w Rzeszowie, Teatr Latarnia). Skomponowała i nagrała muzykę m.in. do “Szczątków” (Kooperacja Flug), “Stypy” (Teatr Klepisko), “Sekretnego życie Friedmanów” (Teatr Ludowy) i “Nadchodzi chłopiec” (Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie). W 2019 wraz z zespołem aktorskim spektaklu “Hańba” z Teatru Ludowego w Krakowie otrzymała Grand Prix Zespołowe 59. Kaliskich Spotkań Teatralnych – Festiwalu Sztuki Aktorskiej oraz statuetkę Wojciecha.
Występują: Radosław Biniek, Diana Jonkisz, Rafał Ksiądzyna, Sylwester Kuper, Zuzanna Łuczak i Jacek Maksimowicz.