Alina Obidniak jest absolwentką Wydziału Aktorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie oraz reżyserii na Wydziałach Reżyserii Filmowej w Moskwie i Łodzi. Była dyrektorką naczelną i artystyczną Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1964-70) oraz Teatru im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze (1973-88 i 2000).
To właśnie Alina Obidniak wybrała na patrona jeleniogórskiego teatru Cypriana Kamila Norwida. Władze zaakceptowały ten wybór, 17 kwietnia 1974 r. Teatr Dolnośląski przemianowano na Teatr im. Cypriana Norwida. W maju 1983 r. zorganizowała Norwidowską Sesję Naukową.
Alina Obidniak na Scenie Studyjnej Teatru im. Norwida wyreżyserowała cztery spektakle w formie montażu: “Śpiewam miłosny rym...” (1982), następnie poetycki traktat o sztuce “Promethidion” (1988) oraz - już pod rządami Andrzeja Bubienia - “Norwid” (1995) i 15 lat później - za dyrekcji Bogdana Kocy - “Sztukmistrz. Norwid o Polsce. Norwid o Polakach. Norwid o sztuce” (2010).
Za czasów dyrektowania Aliny Obidniak w jeleniogórskim teatrze zrealizowano pięć spektakli wg Norwida. W repertuarze znalazły się więc: “Pierścień wielkiej damy” w reż. Grzegorza Mrówczyńskiego (1973), “Kleopatra i Cezar” w reż. Grzegorza Mrówczyńskiego (1975; nagroda za reżyserię na I Opolskich Konfrontacjach Teatralnych), “Moja Ojczyzna” w reż. Ireny Dudzińskiej (1982), “Pielgrzym” w reż. Tomasza Łukasiaka (1982) oraz “Wanda” w reż. Mirosława Kocura (1987).
Alina Obidniak to inicjatorka Jeleniogórskich Spotkań Teatralnych (od 1973) i Międzynarodowego Festiwalu Teatru Ulicznego (od 1983), a także założycielka Ośrodka Badań i Praktyk Kulturowych przy Teatrze Norwida (1979), ośrodka o charakterze międzynarodowym i interdyscyplinarnym.